Friday, April 16, 2010

Dari Blogger 'Merentasi Zaman'

Segenap pujian dan rasa syukur setinggi-tingginya dipanjatkan kepada Allah S.W.T yang mana Dia telah menjadikan agama Islam sebagai agama tunggal yang di iktiraf oleh-Nya. Selawat dan salam ditujukan kepada Nabi Muhammad S.A.W, Rasul pilihan yang diutus sebagai rahmat kepada seluruh alam.

Dalam setiap pergerakan masa, setiap insan yang sudah dilahirkan ke muka bumi ini membawa sifat semulajadi yang tidak dapat dipisahkan dari keinginan dan kemahuan yang tiada hadnya. Kadangkala kita terpaksa menyerah kerana gagal dalam memahami matlamat hidup didunia yang hanya persinggahan sebelum ke dunia akhirat yang kekal abadi.

Firman Allah S.W.T dalam surah Az-Zariyat ayat-56 yang bermaksud;
"Tiadalah Aku jadikan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah kepada-Ku".

Dan ada ketikanya kita berjaya memahami matlamat hidup kita tetapi kita gagal dalam mempertahankannya. Salah satu punca utama adalah kerana pemahaman yang kabur sehingga membawa kita hanyut menyimpang jauh dari tujuan sebenar kita di ciptakan-Nya. Adakah kita lupa dari mana kita berasal, dimana kita berada dan dimana kita akan kembali???

Maka, untuk menjaga diri kita semua supaya tidak termasuk dalam golongan orang-orang yang gagal dalam memahami tujuan hidup ini, perlulah kita sama-sama bermuhasabah.

Sekiranya di masa hadapan, terdapat kesilapan dalam blog 'Merentasi Zaman' ini, anggaplah ianya kesalahan yang tak disengajakan. Kepada Allah S.W.T jua kita memohon keampunan dan taufik hidayah-Nya.

Wassalamualaikum...

No comments:

Post a Comment