Saturday, April 24, 2010

Tujuh Tanda Takut Kepada ALLAH

Assalamualaikum....

Orang Mukmin adalah orang yang takut kepada Allah SWT dan seluruh anggota badannya. Abul-Laits telah berkata, tanda2 takut kepada Allah itu kelihatan dalam tujuh perkara:-

1. Pada Lisannya -  maka hindarkanlah diri dari berdusta, menyebar fitnah, mengumpat, berbual kosong, banyak bercakap yang tidak berkenaan dengan agama.

2. Pada Hatinya - Buangkanlah perasaan dengki, hasad, rasa permusuhan, kebodohan dan bersangka buruk kepada sesama sahabat dan orang lain.

3. Pada Pandangannya - Hindarkanlah mata dari memandang perkara yang haram, perkara yang boleh manikkan syahwat, makanan dan minuman yang boleh memudaratkan lagi haram, pakaian dan perhiasan yang boleh menimbulkan keingin untuk membelinya dan akan memudaratkan iman bila memakainya seperti timbul rasa riak kerana kecantikan dan harganya yang mahal.

4. Pada Perutnya - Menjaga perut supaya tidak diisi dengan makanan yang subahat lagi haram, dan tidak makan terlalu kenyang.

5. Pada Tangannya - Tidak menggunakan tangan untuk perkara yang haram sebaliknya menggunakannya untuk taat kepada Allah.

6. Pada Langkah kakinya - Menjaga kaki supaya tidak di gunakan untuk melangkah kearah melakukan maksiat, sebaliknya hanya melangkah untuk taat kepada Allah, mencari keredhaannya serta untuk bergaul dengan orang yang taat dan soleh.

7. Pada Ketaatannya - Jadikanlah ketaatan itu semata-mata untuk mencari keradhaan Allah bukan untuk bermegah-megah dan menunjuk-nunjuk. Takutlah pada riak dan munafik.

Seharusnya seorang mukmin harus berada diantara rasa takut dan berharap dan harus sentiasa mengharap rahmat Allah. Tidak berputus asa mengharapkannya. 

Sebagaimana firman Allah dalam surah Asy Syura ayat 28 :-
" Janganlah engkau berputus asa terhadap rahmat Allah " 

Sumber- Penenang JIwa, Pengubatan dan Rawatan oleh Imam Al-Ghazali

No comments:

Post a Comment