Saturday, April 17, 2010

Perpecahan dikalangan umat Islam di Malaysia

Umum mengetahui bahawa Malaysia tidak pernah sunyi daripada sandiwara dan perbalahan politik sama ada antara parti yang memerintah dengan parti pembangkang atau sesama parti sendiri. Rata-rata mereka yang terlibat atau barisan kepimpinan parti akan berkata "inilah demokrasi" atau akan menyifatkannya sebagai "masalah dalaman yang boleh diatasi", walhal masalah tersebut tidak pernah diselesaikan sampai ke hari ini. Namun, kita perlu sedar bahawa kuasa bukan segala-galanya dan orang politik seharusnyalah sedar akan hakikat itu. Jika kuasa yang menjadi rebutan, maka "kuasa" juga yang boleh menjatuhkan seseorang pemimpin.

Islam wajib bersatu, apatah lagi dengan keadaan sekarang di mana umat Islam di tindas dan di diskriminasi di seluruh dunia. Malah, kita banyak menyaksikan kekejaman kaum kafir terhadap umat Islam di serata dunia. Namun, mengapa umat Islam masih tidak mahu insaf dan bersatu padu demi perpaduan umah. Selagi umat Islam berpecah belah dan bermusuhan sesama sendiri, selagi itulah kaum kafir akan mengambil kesempatan menindas umat Islam. Bersatulah wahai umat Islam sebelum kehilangan kuasa politik dan kuasa memerintah di tanah air kita sendiri.

Sedarkah kita bahawa semakin hari, kaum Melayu yang majoritnya beragama Islam sedang menuju kearah kehancuran. Kini kaum lain selain Melayu sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk menghancurkan sekelimut perpaduan yang masih wujud dalam rumpun melayu ini. Kaum Melayu semakin lemah dan sudah tidak dihormati oleh kaum-kaum bukan melayu. Kaum bukan melayu ini semakin hari semakin berani dan bertambah biadap terhadap kaum melayu. Namun, kita perlu akui bahawa mereka berani bersikap kurang ajar kerana kelemahan kaum melayu sendiri, terutama dari segi perpaduan.

Kaum melayu sudah berpecah dan tidak bersatu. Kelemahan ketara kaum Melayu membolehkan mereka mengambil kesempatan untuk menekan kaum Melayu. Mereka tahu bahawa kaum Melayu terpaksa tunduk dan akur kepada semua kehendak mereka. Seandainya kaum Melayu bersatu, maka tiada siapa yang boleh menggangu gugat bangsa Melayu. Tidak mustahil satu hari nanti kaum Melayu akan merempat dan menjadi perlarian ditanah air nya sendiri.

Lebih malang lagi, sehingga kini tidak ada nampak usaha-usaha yang jelas sama ada dari kerajaan yang memerintah atau pembangkang untuk menyatukan kaum Melayu. Yang ada cuma dari pihak NGO sahaja. Namun, pihak NGO akan gagal dalam misinya untuk menyatukan kaum Melayu kerana perpecahan Melayu ini hanya berlaku di dalam politik sahaja. Selagi parti-parti politik melayu ini gagal bersatu, selagi itulah Melayu akan menjadi satu bangsa yang lemah. Kaum bukan melayu sudah nampak nyata keperkasaannya. Ini dapat dilihat apabila mereka sudah berani dan lantang menyanggah kedudukan istimewa kaum Melayu. Keberanian mereka ini semata-mata kerana mereka sudah bersatu di dalam salah sebuah parti politik pembangkang di Malaysia.

Persoalannya di sini, mengapa pemimpin-pemimpin Islam tidak mahu menerima hakikat bahawa perpecahan kaum Melayu akan membawa bencana kepada agama dan bangsa? Adakah pemimpin-pemimpin Islam ini sedar bahawa kaum Melayu/Islam sedang berada dalam genggaman kaum bukan melayu? Perpecahan dikalangan kaum Melayu dalam politik sangat merugikan kaum Melayu itu sendiri. Hari ini kita sudah nampak bukti bahawa kaum Melayu sedang dipermainkan oleh kaum bukan melayu. Orang Melayu sudah sanggup melakukan apa saja terhadap kehendak dan perintah bukan Melayu semata-mata untuk mendapatkan sokongan politik dari mereka.

Kaum bukan melayu ini sudah menjadi kaum yang dianggap penting dan sangat disanjung oleh orang Melayu. Maka dengan itu tidak hairanlah jika segala perintah dan kemahuannya terpaksa di akuri oleh kaum melayu. Sedarkah kita bahawa, jika beginilah keadaannya, lambat laun, kaum Melayu akan berada dibawah telapak kaki kaum bukan Melayu. Sepatutnya kaum Melayu itu bersatu dalam sebuah parti untuk menjadikan suara dan pandangan mereka lebih kukuh dan utuh.

Mustahil untuk dikatakan orang Melayu/Islam di Malaysia tidak mengetahui mengapa Palestin boleh dijajah oleh Isreal. Ianya berlaku hanya kerana bangsa Palestin berpecah belah dan tidak sehaluan. Inilah sebabnya mereka menjadi lemah dan setiap hari ramai orang Palestin dibunuh oleh orang Isreal. Situasi yang sama akan berlaku di Malaysia dimana Melayu pasti akan musnah sekiranya kuasa politik Melayu berpecah belah.
Seperkara lagi, perbalahan atau perpecahan dalam Pas dan UMNO, iaitu suara politik utama Melayu, tidak akan mendatangkan faedah kepada orang Melayu sebaliknya hanya akan melemahkan lagi suara politik Melayu. Kita harus akui pada masa ini survival politik Melayu bergantung sepenuhnya kepada UMNO dan Pas.

Oleh itu, kalaulah Pas dan UMNO berpecah belah dan bertelagah sesame sendiri, ia sudah pasti akan menggembirakan puak-puak tertentu yang sememangnya ingin melihat kekuatan politik mana-mana parti yang bertunjangkan orang Melayu menjadi lemah. Melalui cara sedemikian, ia akan mampu meneruskan agenda-agenda mereka bagi membuat tuntutan yang bukan-bukan. Apabila mereka berbuat demikian orang Melayu tidak ada tempat berpaut untuk bersuara kerana UMNO tidak mempunyai kuasa sepenuhnya manakala Pas pula semakin kucar-kacir. Adakah keadaan ini yang dimahukan oleh mereka yang mengaku orang Melayu dan beragama Islam?

Dalam apa juga tindakan politik, kita mestilah berpandangan jauh. Dengan kata lain, kita tidak seharusnya memikirkan generasi Melayu pada hari ini tetapi fikirkanlah tentang masa depan anak cucu kita yang merupakan generasi akan datang yang bakal memimpin negara. Jika masalah perpecahan di kalangan orang Melayu semakin parah, tidak mustahil kuasa politik Melayu menjadi lemah sehingga ia terlepas ke tangan orang lain, dan yang akan menanggung akibatnya di masa akan datang ialah anak cucu kita. Ketika itu, apabila orang Melayu merempat dan hilang kuasa politik, kesengsaraannya akan ditanggung semua anak Melayu tidak kira, mereka itu anak orang Pas atau UMNO.

Justeru itu, berfikirlah dengan matang dan bijak dalam berhadapan dengan isu perbalahan dan perdebatan mengenai usaha menyatupadukan orang Melayu. Tetapi perlu diingat, kita tidak boleh berputus asa dengan mudah. Sebagai orang Melayu dan Islam sudah pasti ada titik persamaan di hati kecil kita yang dijadikan oleh Allah sebagai saudara seagama. Justeru adalah lebih baik kiranya kita mendoakan agar perbalahan pendapat yang tercetus dikalangan parti politik Melayu sekarang dapat diselesaikan dengan sebaik-baiknya tanpa memudaratkan parti itu atau kuasa politik Melayu.

Sebab itulah kenyataan seorang mufti yang memberi amaran perpecahan orang Melayu ketika ini terlampau teruk sehingga golongan majoriti itu kelihatan terlalu lemah perlu diberikan perhatian. Jika diteliti, kenyataan beliau adalah benar kerana pada masa ini orang Melayu seolah-olah menjadi pihak minority kerana apa sahaja yang hendak diketengahkan bagi kebaikan orang Melayu hatta untuk tujuan berunding semeja pun akan dilihat bersikap perkauman, tetapi apabila ada pihak lain beria-ia memperjuangkan hak kaum mereka tidak pula dilihat perkauman.

Perbalahan yang berlaku di kalangan orang Melayu sekarang seolah-olah berada di atas satu pentas menuding jari antara satu sama lain, manakala pihak-pihak lain hanya menjadi penonton dan bertepuk tangan. Inilah situasi yang harus difahami oleh orang Melayu termasuklah kelompok-kelompok tertentu yang terlalu taksub menentang usaha perpaduan Melayu, Perpecahan di kalangan orang Melayu hanya merugikan kita tidak kiralah sama ada perpecahan itu berlaku dalam UMNO atau Pas. Jangan dibuat ukuran semata-mata untuk keuntungan politik semata-mata. Oleh itu, semua orang Melayu perlu membuka minda mereka bagi memikirkan soal ini dengan tenang dan bukannya dipengaruhi oleh sebarang sentimen.

2 comments:

azEl kaY said...

truskan menulis ye saudara...(^^,)v

zaman said...

insyaallah dengan sokongan teman2 semua..

Post a Comment